:: iklaneka ::

Thursday, March 6, 2008

PILIHAN TERBAIK UNTUK NOTEBOOK PERTAMA ANDA !!!




Anda tentu sudah lama mengidamkan NOTEBOOK impian anda berada dalam pelukan anda? Kini penggunaan NOTEBOOK atau komputer bimbit menjadi tren terbaru bagi semua peringkat golongan masyarakat bermula dari pelajar sekolah, pelajar ipt, peniaga, ahli perniagaan, professional, penulis, pegawai eksekutif malah kerani am pejabat. Harganya makin murah dan makin mampu untuk dimiliki. Namun begitu seharusnya kita berhati-hati ketika membeli mana-mana barang keperluan ICT terutama sekali NOTEBOOK. Di sini kita akan meneliti beberapa garis panduan atau tips dalam membeli NOTEBOOK terbaik, berpatutan dan yang penting sekali selamat untuk digunakan :




1) Unit Pemprosesan Pusat atau Central Processing Unit (CPU) adalah penting kerana semakin laju CPU maka semakin laju NOTEBOOK. Tapi harus diingat walaupun CPU tersebut laju dan mempunyai kelajuan Clock yang tinggi, tak bermakna ia mampu melakukan tugas dengan beban yang berat. Sebagai contoh : NOTEBOOK dengan CPU Intel Celeron D 2.0 GHz tidak sama dengan NOTEBOOK CPU Intel Pentium Dual Core 1.6 GHz kerana Intel Pentium Dual Core walaupun mempunyai kelajuan Clock yang rendah berbanding Intel Celeron D iaitu 1.6 GHz tapi kelajuannya dua kali ganda lebih laju dari Intel Celeron D. Ia bekerja seakan-akan dua CPU walaupun CPU nya hanya satu. Perlu diingat !!! Akan tetapi CPU yang paling laju dan latest sekarang ialah Intel Core 2 Duo. Jadi, pilihlah NOTEBOOK yang dilengkapi dengan CPU Intel Core 2 Duo.





2) Ingatan Capaian Rawak atau Random Access Memory (RAM) juga memainkan peranan yang penting dalam melaksanakan tugas-tugas komputer. Ia adalah merupakan ingatan sementara yang akan menjadi pembantu yang baik kepada CPU. Semakin tinggi RAM maka semakin laju dan pantas NOTEBOOK itu beroperasi. Seelok-eloknya pilihlah NOTEBOOK yang mempunyai RAM : 1GB atau 2GB DDR2-RAM.





3) Cakera Keras atau Hard Disk (HDD) merupakan tempat simpanan data-data dan fail-fail pengguna. Jika anda gemar mengambil gambar dan mendengar lagu atau menyimpan banyak data-data penting maka ruang Hard Disk yang besar amat diperlukan. Contohnya 120 GB atau 160 GB. Pastikan ianya adalah Hard Disk SATA dengan kelajuan 5400RPM atau lebih.





4) Kad grafik juga memainkan peranan yang penting untuk mendapatkan hasil yang menarik dan berkesan terutama bagi pereka grafik yang professional yang sentiasa bergerak. Pastikan ianya Intel Graphics Media Accelerator X3100 atau lebih. Bagi hasil yang maksimun pastikan NOTEBOOK itu didatangkan dengan kad grafik ATI Radeon 128MB atau 256MB dedicated RAM.





5) Pasikan pemacu DVD-RW sebagai pemacu optical yang menjadi pilihan utama. Kebanyakkan model NOTEBOOK yang ada dipasaran dilengkapi dengan pemacu DVD-RW. Ini bermakna ia mampu membaca dan menulis CD-R, CD-RW, DVD, DVD-R, DVD-RW. Berhati-hati ya! Kerana ada di kalangan penjual cuba mengaburi mata pembeli dengan meletakkan DVD + CD-RW. DVD + CD-RW tidak sama dengan DVD-RW.




6) Untuk penggemar CHAT dan Video Conferencing, pastikan NOTEBOOK pilihan anda dilengkapi dengan kamera digital web integrated 2.0 Mega Piksel dengan Mikrofon terbina dalam (built-in).





7) Untuk akses internet, pastikan WiFi Intel Pro / Wayarles 3945 802.11 a / g / n dipasang pada NOTEBOOK anda. Biasanya ia Built-In. Cuma pastikan ianya ada ya. Kini teknologi WiFi draft N menjadi rebutan penggemar wayarles internet. Jadi pastikan ianya boleh diserasikan dengan internet wayarles draft N.





8) Jika NOTEBOOK itu didatangkan dengan FREEDOS atau tiada Sistem Pengoperasian yang dipasang siap, anda pilihlah Microsoft Windows XP Profesional. Tentu anda ingin mendapatkan sistem pengoperasian yang latest. Tapi untuk pengetahuan anda, Microsoft Windows Vista masih dalam peringkat testing market. Ini bermakna Windows Vista masih belum stabil dan banyak kekurangan. Lagipun Windows Vista tidak mampu untuk menyokong banyak perisian-perisian atau perkakasan yang lama. Kebiasaannya sistem pengoperasian keluaran syarikat Microsoft mengambil masa sekurang-kurangnya 5 tahun untuk stabil dan benar-benar selamat dan berkesan untuk digunakan. Jadi, kesimpulannya gunalah Microsoft Windows XP Profesional (harganya sekitar RM450 – RM500).





Itulah beberapa tips atau panduan yang saya mampu berikan kepada anda dalam memilih NOTEBOOK yang terbaik untuk anda. Jadilah pengguna yang bijak dan sederhana. :-)







Al-Farabi

No comments:

 

Hakcipta Terpelihara PANDUANOSS 2009-2012. Sebarang pertanyaan sila emailkan ke : mamn85@gmail.com