:: iklaneka ::

Sunday, October 4, 2009

Web Microsoft tak boleh nak akses...

Kelakar juga berita ni. Ada member yang biasa juga surf web Microsoft beritahu semalam, web microsoft tak boleh akses. Kenapa agak2nya? Tak kanlah syarikat gergasi macam microsoft tak boleh nak solve problem macam tu? Pelik jugak ya. :-) Untuk pengetahuan anda, hampir keseluruhan web microsoft menggunakan teknologi asp.net yang sememangnya hakcipta terpelihara microsoft. Kita tak boleh nak pandai2 ubah snytax programming codingnya.

Sekarang ni teknologi asp.net digabungkan sekali dengan ajax dan css yang latest punya. Itu yang menyebabkan web microsoft makin lama makin canggih. Sedangkan css tu asalnya adalah hak milik GPL (General Public License). Sekarang microsoft usaha untuk reka satu code yang sama dengan css. Memang kerja microsoft, copy & paste sejak dari dulu lagi. Search engine "Bing" yang baru diperkenalkan oleh microsoft sememangnya canggih tapi tidak berapa mesra pengguna. Berbanding dengan Goolge dan Yahoo! Saya lebih prefer pakai Google. Sebab Google ringan dan laju. Search result yang kita dapat pun adalah accurate dan precisely.

Tulisan saya kali ini adalah lebih fokus pada kutuk mengutuk produk microsoft walaupun saya sendiri pakai produk microsoft. :-P Bila kita pakai produk tu barulah kita tahu kelemahannya. Kemudian barulah kita boleh kutuk mengutuk produk tersebut. Microsoft kena ingat customer is always right! :-P

Baru2 ni Microsoft ada umumkan satu lagi produk security yang diberi nama "Microsoft Essentials" yang akan menggantikan Windows Defender. Saya rasa produk ini tak akan bertahan lama sebab lama kelamaan ia akan menghadapi nasib yang sama seperti windows defender dan microsoft antispyware. Semuanya jatuh merudum!

No comments:

 

Hakcipta Terpelihara PANDUANOSS 2009-2012. Sebarang pertanyaan sila emailkan ke : mamn85@gmail.com