:: iklaneka ::

Saturday, October 24, 2009

Intipati Belanjawan 2010 Untuk Dunia ICT

Sama seperti tahun-tahun lalu, Belanjawan 2010 yang dibentangkan petang tadi oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak turut menyentuh beberapa aspek dunia ICT, dimana sedikit peruntukan diberikan kepada pembangunan ICT negara.

Berikut merupakan serba sedikit intipati Belanjawan 2010 yang menyentuh aspek ICT negara:
  • Pekerja awam akan mendapat pinjaman sebanyak RM5,000 setiap tahun untuk membeli PC peribadi.
  • Pakej netbook khas akan diperkenalkan kepada para pelajar IPT yang mana membolehkan mereka memperolehi netbook dengan broadband pada harga RM50 sebulan. Pakej ini akan mula diperkenalkan mulai 1 Januari kelak.
  • Pusat Inovasi Negara akan dibangunkan untuk mengalakkan pembangunan inovasi dalam negara.
  • RM11.3 billion diperuntukan untuk pembangunan infrastruktur jalur lebar negara. Ianya dijangka, pada tahun 2010, pakej selaju 10Mpbs akan diperkenalkan pada bandar-bandar utama, diikuti dengan kawasan lain secara berperingkat.
  • Potongan cukai akan diberikan keatas langganan jalur lebar yang mana membawakan potongan sehingga RM500. Potongan ini diberikan untuk tiga tahun, iaitu mulai 2010 sehingga tahun 2012.
  • Sebanyak RM200 juta diperuntukan untuk pembangunan industri kreatif untuk mengalakkan pembanggunan industri seni dan juga kandungan kreatif.
(Source : Amanz.my)

No comments:

 

Hakcipta Terpelihara PANDUANOSS 2009-2012. Sebarang pertanyaan sila emailkan ke : mamn85@gmail.com